Ennen kuluttajan kuppiin päätymistään kahvi ja kahvipavut kulkevat läpi pitkän tuotantoketjun. Ketju lähtee kahvin poimijasta, joka työskentelee pitkiä päivä kahviplantaasilla ja ansaitsee keskimäärin muutaman dollarin jokaisesta keräämästään kahvipapukorillisesta. Kokenut poimija pystyy keräämään 6-7 korillista kypsiä kahvupapuja päivässä, joten poimijoiden tulot ovat hyvin matalat. Poimija tekee työtä plantaasin omistajalle, joka on usein pientilallinen.
Plantaasin omistaja myy kahvipavut yleensä välittäjälle tai suurelle jakelijalle, joka koordinoi ja varastoi pavut vientiä varten. Suuret kahvitilat voivat hoitaa vientiä myös itsenäisesti. Vastaanottavassa maassa toimii suuria yrityksiä jotka varastoivat pavut ja myyvät ne eteenpäin paahtimoille. Paahtimoilla on yleensä paras kannattavuus koko tuotantoketjussa. Paahtimot nimensä mukaisesti paahtavat kahvipavut, pakkaavat ne ja myyvät valmiit tuotteet yleensä eteenpäin suurille elintarvikeyrityksille, jotka leimaavat tuotteet omilla brändeillään. Paahtimot voivat myydä kahvin myös eteenpäin suoraan supermarketketjuille ja tukkureille. Noin 60% kaikesta kahvista myydään supermarkettien kautta.
el salvadorilainen kahvinpoimija papukoreineen. (Rainforest Alliance Guatemala) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti